Een heel oude straat

De Vlugthovenstraat is een van de oudste straten van Santpoort. De straat was onderdeel van de eeuwenoude verbindingsweg tussen het kasteel Brederode naar de Heereweg (huidige Hoofdstraat). Op een kaart uit 1631 is de Vlugthovenstraat te zien met enkele huisjes. Die zijn er niet meer. De straat vormde de grens van voormalige bleekvelden, later van de tuin van de buitenplaats Vlugthoven.

De oudste huizen (rechts op de afbeelding) van de Vlugthovenstraat zijn gebouwd aan het eind van de 18e eeuw. In het jaar 1767 liet de eigenaar van een timmermansbedrijf en van de voormalige herberg ‘De Wildeman’ een eerste huisje bouwen. Vervolgens werden er nog drie tegenaan gebouwd. De huisjes werden verhuurd.

Begin negentiende eeuw werden de huizen aangekocht door de Rooms-Katholieke Armenvaders van Velsen. Zij maakten er een R.K. Armhuis van, waar jonge wezen onderricht kregen en volwassen bedeelden moesten werken voor de kost. Later werden ze door het R.K. Armbestuur verhuurd als arbeiderswoningen.
Wegens de bouwvallige staat zijn ze herbouwd in 1975. De indeling is daarbij teruggebracht naar drie woningen.

Tekst: Annette Koster
Foto: Florian van der Horst