De Pastorie

De voormalige pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk Dorpskerk (nu de Protestantse gemeente Santpoort en Velserbroek) in Santpoort-Noord staat niet, zoals je misschien zou verwachten, aan de Pastorieweg, maar aan de Burgemeester Enschedelaan (nr. 36 hoek Pastorieweg).

De kerk was in 1916 afgebrand en omdat ook de pastorie aan de Hoofdstraat (nr. 195) in slechte staat verkeerde, werd besloten om mét een nieuwe kerk meteen ook maar een nieuwe pastorie te bouwen. Het geld van de brandverzekering was niet toereikend. Met collectes, maar vooral ook met (financiële) steun van vermogende kerkleden werd het benodigde bedrag bijeengebracht. Op advies van de heer Cremer van Duin en Kruidberg werden de architecten J. Mulder en J.C. van Asdonk aangetrokken. Zij waren destijds als tekenaar en opzichter betrokken geweest bij de bouw van zijn landhuis en hadden zich als architect gevestigd in Bloemendaal. In 1917 werden zowel de kerk als de pastorie in gebruik genomen.

Mulder en van Asdonk hebben in Bloemendaal veel woningen en andere bouwwerken op hun naam staan, in verschillende stijlen. De pastorie is gebouwd naar neoclassicistisch voorbeeld, wat onder andere te zien is aan de gevelindeling, de gevelafsluiting, de omlijsting van de deur en een korte zuilengalerij aan de achterkant.

In 2004 heeft de kerk de pastorie aan particulieren verkocht.

Tekst: Annette Koster
Foto: Tialda Willems