Café Bartje

Klinken en drinken in café Bartje

Café Bartje is het oudste café in Santpoort. Maar in het verleden was Bartje Bartje niet. Het café heeft die naam nu 30 jaar. Vroeger (1880) was het een herberg en had de naam “De Hoop”.

Maar het café krijgt sinds Johannes van Donselaar in 1908 eigenaar wordt, een extra functie. Johannes trekt het aangrenzende huisje bij zijn pand en begint daar een bierbottelarij. Uit biervaten worden kogelflesjes door een machine automatisch gevuld en voorzien van het etiket “Amstelbier, gebotteld bij J. van Donselaar te Santpoort”. Zo’n 12 jaar later gaat hij ook mineraalwater bottelen.
Helaas gaat in de crisisjaren de bottelarij failliet, maar het café blijft bestaan, mèt winkel waar sterk alcoholhoudende dranken worden verkocht.

Aangezien je vroeger vanuit het café zo de wijde polder De Velserbroek in keek, droeg het lange tijd de naam “Ruimzicht”. In de volksmond was het echter “café Donselaar”, waar ook de oude tram van Haarlem naar Alkmaar stopte.
In 1938 komt dan eindelijk de naam Bart in beeld, als Bart van Donselaar de vergunning van het café pacht. Op de naam “Bartje moeten we echter nog een tijd wachten.

Vanaf 1970 krijgt het café de naam “Tromp”, naar zijn waard W.J. Tromp. En dan eindelijk in 1987 wordt het “Bartje”, naar Bart van Donselaar.

tekst: Jos Diekstra
Foto: Tialda Willems