Het eilandje van Zocher

Verscholen tussen het groen ligt sinds 1840 het “eilandje van Zocher”. Het ligt tegenover huis Boschbeek, aan de andere kant van de Wüstelaan. Johan David Zocher is een van de grootste Nederlandse tuinarchitecten van de 19e eeuw. Hij is tussen 1834 en 1846 werkzaam voor Jan Pieter van Wickevoort Crommelin. Crommelin is dan de eigenaar van het “Plaisierbosch” Boschbeek en van Zorgvrij, een voormalige blekerij aan de oostkant van de Wüstelaan. Zorgvrij grenst aan de hofstede Spaarnberg, op dat moment in bezit van Adriaan van de Hoop.,/BR.De twee eigenaren geven Zocher de opdracht voor een ontwerp voor hun bezittingen in Santpoort. De bedoeling is dat er één landschappelijk geheel ontstaat met de sfeer van een buitenplaats.

Zocher werkt vooral in de Engelse landschapsstijl met slingerende lanen en romantische waterpartijen in een heuvelachtig landschap. Daarbij sluit hij aan op het binnenduinrandlandschap van de Molenduinen met oude beekdalen, met duinen eerder gebruikt als droogbergen ten behoeve de blekerijen en met akkertjes en hakhoutpercelen. De waterpartij met het eilandje is typisch “Zocheriaans”. Hij heeft gebruikgemaakt van de aanwezige “watering”, de huidige Bosbeek, die de blekerij Zorgvrij van water voorzag. De steile oevers zijn kenmerkend en het doorzicht naar het achterliggende veengebied verrast.

Tekst: Lieke Baron
Foto: Tialda Willems

Meer informatie over Zocher in “De Zandpoort” in het NHA.