Een intiem concertgebouw

Zo zou je het gebouwtje aan de Kerkweg 29 kunnen noemen. Het is van oorsprong een kerkje, gebouwd in 1887 in opdracht van de Nederlandsch Hervormde Evangelisatievereniging “Het mosterdzaadje”, een van de kleinste zaadjes die kan uitgroeien tot een boom. Het kerkje kreeg de naam ELTHETO, dat “Uw Koninkrijk kome” betekent. Aan de buitenzijde (de ramen) is duidelijk te zien, dat het een kerkgebouw betreft.
In 1937 krijgt het een heel andere bestemming, namelijk die van timmerwerkplaats annex trappenfabriek van de fa. Chr. Schilt.
In 1982 koopt het gedreven echtpaar Paula Blom en Pim Reiding het gebouw en maakt er een cultureel trefpunt van met lezingen, exposities, maar vooral muziek.
Net als het kleine mosterdzaadje in de bijbelse parabel is het “concertgebouwtje” uitgegroeid tot een cultureel fenomeen, bekend tot in de verre omtrek.
En ook dit culturele pareltje staat maar mooi bij ons in Santpoort!

Tekst: Jos Diekstra
Foto: Florian van der Horst