Een heel oude weg

Enkele maanden terug ging het in deze rubriek over ‘Een heel oude straat’, de Vlugthovenstraat. Nu over de weg die een vervolg daarop is. De Vlugthovenstraat splitst zich bij het zogeheten brandspuithuisje in Kerkweg en Middenduinerweg. Als je de laatste volgt kom je langs fraaie huizen, langs een kerk (de Naaldkerk), langs een park (het burgemeester Rijkenspark, oorspr. Molenduinen),langs een boerenhoeve met weiland en langs hofstede Middenduin, met sporen van de 16e -eeuwse hofstede Middelduin.Eén van de fraaie huizen is de villa Terras.

Villa Terras (op nummer 8) dateert van 1884 en is gebouwd in opdracht van mr. Jan Pieter Crommelin van Wickevoort, een invloedrijk en vermogend man. Hij gaf de villa in erfpacht aan de Santpoortse predikant ds. Frederik Hugenholtz. Het is een kleine villa met een geaccidenteerde tuin eromheen (de rand van Molenduinen). De villa grenst aan de (schapen)wei die men in Santpoort koestert onder de naam ‘de groene long’ en is rijk gedetailleerd, met name met de geschulpte daklijsten en de sierstukken in de geveltoppen. Deze stellen een levensboom voor met daarop als bekroning een zg. gevelmakelaar. De symmetrische opbouw heeft een ingangspartij in het midden van de voorgevel, met aan weerskanten een tamelijk hoog raam. De tuin wordt van de weg gescheiden door een oud ijzeren hek. Denk bij de naam Terras niet aan je eigen achtertuin of aan de stoelen en tafels voor café of restaurant, maar aan een beukenbos dat Terras heette (waarschijnlijk omdat het op een afgevlakt stuk grond stond). Dat maakte ooit deel uit van de tuinen van de gigantische hofstede Velserhooft.

Tekst: René Stommel
Foto: Tialda Willems