Draven in Santpoort

Tijdens de traditionele Santpoortse Feestweek wordt een deel van de Hoofdstraat altijd door de harddraverijvereniging omgetoverd tot renbaan. Het is dan een drukte van belang, er wordt ingezet op potentiële winnaars die snuivend staan te trappelen tot het startschot klinkt. Kortom: de Hoofdstraat is die dag dan even de harddraversbaan van ons allemaal.

Maar wist u, dat er in het verleden iemand hier in Santpoort zich een privérenbaan kon veroorloven en dat op eigen grond? In de eerste helft van de negentiende eeuw liet de rijke bankier Adriaan van der Hoop, die landgoed Spaarnberg bezat, zijn eigen harddraversbaan aanleggen. Spaarnberg bestond toen niet enkel uit het huidige gebied, ook het Burgemeester Rijkenspark maakte er deel van uit. Van der Hoop hield van renpaarden en bezat er ook enkele. Die werden vanuit zijn koetshuis via het bospad met de kanonslopen naar zijn aangelegde renbaan geleid.

Als u vanaf de rand van het Burgemeester Rijkenspark de Harddraverslaan in kijkt, kunt u het kaarsrechte tracé nog duidelijk zien. De hardraversbaan liep oorspronkelijk tot voorbij het spoor, daar waar de Willem de Zwijgerlaan en Duinweg samenkomen.

Tekst: Jos Diekstra
Foto: Florian van der Horst