Een brownie in het weiland

Hij staat er wat ingetogen en eenzaam in het weiland: de donkere bollenschuur in de Biezen. In het verleden is deze schuur een keer aan de wandel gegaan. Oorspronkelijk stond hij namelijk aan de Zijlweg in Overveen, waar hij in de eerste helft van de 19 e eeuw werd gebouwd in opdracht van een hyacintenkweker. Omstreeks 1950 heeft de Santpoortse aannemer F. Arisz de schuur overgebracht naar De Biezen. Aangezien men door veranderde opslagmethoden niet de gehele schuur meer nodig had, heeft de aannemer slechts de helft opnieuw opgebouwd.

Het houtskelet is met pen- en gatverbindingen in elkaar gezet. De wanden bestaan uit geteerde, gepotdekselde (elkaar overlappende) planken. De schuur staat op een bakstenen plint. Tegen de achtergevel met 5 kleine hooggeplaatste vensters heeft oorspronkelijk de andere helft van de schuur gestaan. In de voorgevel zijn naast de hoge vensters ook zesruiters (vensters met 6 ruitjes) te zien.

Stichting Santpoort heeft een aanvraag tot monumentenstatus ingediend, zodat deze kenmerkende schuur kan worden bewaard als een van weinige resterende getuigen van het agrarische verleden van Santpoort.

Tekst: Jos Diekstra
Foto: Florian van der Horst