Dagexcursie naar Vianen op zaterdag 20 augustus 2016

De excursie wordt georganiseerd door  Stichting Santpoort en Stichting Vrienden van de Dorpskerk Bloemendaal in het kader van het Brederodejaar 2016

Dit jaar wordt in de gemeenten Velsen, Vianen en Heerhugowaard (Veenhuizen) uitgebreid aandacht besteed aan de familie Van Brederode, waarvan het kasteel in Santpoort het stamslot was. Na de zoveelste verwoesting van het kasteel in Santpoort vestigde de familie Van Brederode zich op het kasteel Bate-stein aan de Lek in Vianen. Van dit kasteel is nu nog de Hofpoort te zien. In de Grote Kerk, het stadhuis, het museum en in het stadje zelf herinnert nog veel aan Brederodes: o.a. het bijzondere grafmonument in de kerk, vele schilderijen in het museum en in het stadhuis, het Museum en in dit jaar de speciale tentoonstellingen. Ook het stadje Vianen van Hendrik van Brederode , ‘Grote Geus’, is aantrekkelijk en interessant.

We worden in kleine groepen rondgeleid door deskundige gidsen, die ons meenemen naar:

De Grote Kerk met het beroemde dubbele graf van Reinoud III en zijn echtgenote en de Brederodekapel met het enige stenen retabel in Nederland dat gespaard is gebleven uit de periode van voor de Beeldenstorm. Ook is daar een deel van de tentoonstelling.

• Het Museum met een deel van de tentoonstelling
  • Het Stadhuis met o.a. de schilderijen van de Brederodes
  • Korte stadswandeling

Programma:

• 9.00 uur Vertrek bus bij station Santpoort-Zuid
  • Na aankomst in Vianen deel van de rondleiding vóór de lunch
  • Tussendoor kopje koffie/thee
  • Lunch op eigen gelegenheid (eigen lunchpakket of mogelijk in een van de vele gelegenheden in Vianen)
  • Vervolg rondleiding
  • 16.00 -17.00 uur Terugreis naar Santpoort-Zuid

Kosten dagexcursie: € 17,– per persoon

Aanmelden bij Stichting Santpoort via:

stichtingsantpoort@gmail.com , tel.nr. 023-5382640 (ook voicemail) of schriftelijk via Postbus 21, 2080 AA Santpoort-Zuid o.v.v. naam, aantal personen, adres, tel. nr. en/of emailadres.

Betaling:

Wilt u het bedrag van € 17. – z.s.m. overmaken op IBAN: NL16INGB0003606774 o.v.v. naam, adres en rekeningnummer, zodat wij indien nodig het bedrag kunnen retourneren.