Het schooltje aan de Terrasweg in Santpoort-Noord

Herinneringen van Tiny Lam-de Groot aan het schooltje aan de Terrasweg in Santpoort-Noord

In het op een na laatste huis aan het plantsoentje op de Terrasweg in Santpoort, naast de groene poortdeur, was een kleuterschool waar mijn zusje Corrie en ik in het jaar 1938 leerlingen waren. Mejuffrouw Woudstra was de leidster en ze werd bijgestaan door juf Filemieg.

Mejuffrouw Woudstra woonde met haar moeder op de bovenverdieping en rond Sinterklaastijd logeerde daar ook (dachten wij) Sinterklaas, want af en toe riep hij van bovenaan de trap dat we zoet moesten zijn. Toen we op een dag Sinterklaasliedjes aan ’t zingen waren kwam hij in vol ornaat de trap afgelopen en kregen we pepernoten. Wat een feest was dat!

Ook zijn we een dagje uit geweest met een bus. Waarheen weet ik niet meer, maar het was in 1938.

Vlak bij het schooltje, aan de achterkant van de Hoofdstraat,  was een soort houten kazerne waar gemobiliseerde Nederlandse soldaten waren ingekwartierd. Die maakten vaak grapjes tegen ons waar we om moesten lachten.

Hoelang dat schooltje daar nog was weet ik niet, maar wij vonden het er fijn.

Hoekje Terrasweg

Het hoekje van de Terrasweg waar het verhaal van Tiny Lam-de Groot zich heeft afgespeeld. Links staat het huis waar het kleuterschooltje was gevestigd en rechts, waar nu een  fysiotherapie- praktijk gevestigd is, stond in de oorlog een houten barak.

Soldaten in sneeuw

Soldaten in de sneeuw 1940

Kleuterschool

De kleuterschool aan de Terrasweg op nummer 12

Foto 1937

Deze foto is waarschijnlijk genomen in 1937.

Hieronder staan de namen van de kinderen en juffen die Tiny zich nog weet te herinneren: Lenie Filemieg (familie van juffrouw Filemieg), Beppie Belts en broertje, Nini Götte, Rietje Nutbie, Mieneke Duveloi, Lena en Henny Korthals, Henk Appelo, Mies Bijtelaar Corrie en Tiny de Groot zijn de meisjes die links vooraan zitten. Zij hebben zwart gebloemde jurkjes aan met witte schortjes en heel grote strikken in het haar.

De vader van Lena en Henny Korthals was bakker. De bakkerij stond op de hoek van de Hagelingerweg en de Kerkerinklaan.

Hieronder staan een paar van de knutsels van de hand van Henny .

Knutsels

Het versje voor zijn jarige tante werd eveneens door Henny versierd.

Versje