Vlugthovenstraat

Enige tijd geleden werd de Stichting Santpoort benaderd door bewoners van de Vlugthovenstraat in Santpoort Noord omdat de gemeente plannen had voor herinrichting van deze straat. Aanleiding was dat het riool moest worden vernieuwd. Samen met de bewoners hebben we geprobeerd om de plannen van de gemeente te beïnvloeden zodat het mooie en karakteristieke van de Vlugthovenstraat zoveel mogelijk behouden zou worden. De gemeente heeft haar voornemens voor de herinrichting wel aangepast aan wat de bewoners en ook wij belangrijk vonden. De Vlugthovenstraat zal zoveel mogelijk ‘intact’ blijven. Wat (vooralsnog) niet is gelukt, is het volgende. Wij wilden graag dat de gemeente van de gelegenheid gebruik zou maken om de lelijke ‘drie-halen-twee-betalen’-lantaarnpalen in de Vlugthovenstraat te vervangen door mooie, karakteristieke lantaarnpalen die beter passen in het beeld van het historische straatje. Hiertoe is de gemeente op dit moment (nog) niet bereid.

Inmiddels is het juli 2021, is het riool in de Vlugthovenstraat vernieuwd en de herbestrating voltooid. Het straatje ‘ligt er weer prachtig bij’. We kunnen tevreden zijn met het resultaat dat door de inspanningen van de bewoners, aangevuld met die van ons als stichting, is behaald. Het authentieke en historische karakter van een van de oudste straatjes van Santpoort is behouden.