Het eilandje van Zocher

Verscholen tussen het groen aan de Wüstelaan ligt het “eilandje van Zocher”. Recht tegenover huis Boschbeek aan de westkant van de Wüstelaan.  Johan David Zocher jr. is een van de bekendste Nederlandse tuinarchitecten van de 19e eeuw. Tussen 1834 en 1846 werkt hij voor  Jan Pieter A. van Wickevoort Crommelin, de toenmalige eigenaar van het “Plaisierbosch” Boschbeek en van  Zorgvrij, de voormalige blekerij aan de oostkant van de Wüstelaan. Zorgvrij grensde aan de zuidelijker gelegen hofstede Spaarnberg, op dat moment in bezit van Adriaan van de Hoop.

Deze twee vermogende heren geven Zocher de opdracht voor een landschaps- en tuinontwerp voor hun gronden in Santpoort. Het is de bedoeling dat er één geheel ontstaat met de sfeer van een buitenplaats. Zocher is ook  de architect van het huis Boschbeek en het chalêt, nu restaurant Boschbeek.

Hij werkt vooral in de Engelse landschapsstijl. De slingerende lanen en romantische waterpartijen passen prachtig in het heuvelachtige  landschap van de Molenduinen. Deze oude duinenrug loopt van het kerkje in Bloemendaal langs de Santhaes tot aan de groene scheg in Santpoort-Noord.

De waterpartij met het eilandje is typisch “Zocheriaans”. Hij heeft gebruikgemaakt van de aanwezige “watering”, de huidige Bosbeek, die de blekerij Zorgvrij van water voorzag. De steile oevers zijn kenmerkend en het doorzicht naar het achterliggende veengebied verrast.

Tekst: Lieke Baron
Foto: Tialda Willems

Meer informatie over Zocher in “De Zandpoort” in het NHA.

Thuis in Santpoort: alle stukjes