“Onthulling” oorlogsmonument Santpoort-Zuid

Dit jaar is het 70 jaar geleden dat in Santpoort-Zuid tegenover het station een herdenkingsmonument is opgericht ter herdenking van de gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De tand des tijds is aan dit monument niet voorbijgegaan. Na al die jaren was groot onderhoud hard nodig.

De Stichting Santpoort heeft contact opgenomen met de gemeente Velsen met het verzoek het monument, ontworpen door de Bloemendaalse architect H.W. van Kempen, in zijn oude luister te herstellen. De gemeente reageerde positief en het resultaat mag er zijn: het voegwerk is hersteld, de letters op de gedenksteen zijn weer goed leesbaar, roestig metaal is in de verf gezet, de beide lantaarns kunnen weer branden, de bankjes zijn hersteld en de plantenbak ziet er weer fraai uit.

Om het hijsen en strijken van de vlag te organiseren en om ervoor te zorgen dat het monument goed verzorgd blijft, is het Comité Oorlogsmonument Santpoort-Zuid opgericht. De Brederode Daltonschool, gelegen tegenover het monument, heeft het monument geadopteerd. Buurtbewoners hebben aangeboden voor een vlag te zorgen en deze op gedenkwaardige dagen te hijsen en te strijken.

Op 4 mei wordt de eerste herdenking van de gevallenen bij het herstelde monument gehouden. De kersverse burgemeester van Velsen, Frank Dales, zal de vlag hijsen, geassisteerd door scouts van St. Radboud. Leerlingen van de Brederodeschool lezen een zelf geschreven gedicht voor. De zoon van de architect zal enige woorden spreken, evenals de vicevoorzitter van de Stichting Santpoort, Niek van Zanten. Pim Boer geeft een korte toelichting bij het poëziefragment van J.C. Bloem, dat in de muur gebeiteld staat.

Een trompettist, oud-militair van de Huzaren,  zorgt voor een muzikale bijdrage.

De plechtigheid begint om 15.45 uur en duurt ongeveer een half uur.

Iedereen is van harte welkom.