De Brederodes en hun Uithof bij Haarlem

Op woensdag 20 juli vindt in het kader van het Brederodejaar 2016 de vierde kaarslichtlezing van Het Brede Rode Lint plaats in de Ruïne van Brederode, Velserenderlaan 2, Santpoort- Z.

In 1494 kwam Walraven van Brederode in het bezit van Huis ter Kleef, een kasteel net buiten de stadsmuren van Haarlem aan de Kleverlaan in Schoten.

De Brederodes gebruikten het als woonkasteel als zij in de regio verbleven. Wat is de geschiedenis van Huis ter Kleef, hoe zag het eruit en wat hebben de Brederodes eraan bijgedragen? Archeologisch onderzoek heeft de afgelopen jaren veel interessante vondsten, informatie en inzichten opgeleverd over het enige kasteel van Haarlem en zijn bewoners van hoge stand. Het eerste deel van de lezing wordt gegeven door stadsarcheoloog Anja van Zalinge , het tweede deel door Sem Peters, bouwhistoricus, beiden verbonden aan Bureau Archeologie van de gemeente Haarlem.

Aanvang: 20.00 uur, Inloop: 19.30 uur, Afsluiting: 22.00 uur. Kosten: € 5,– inclusief consumptie. Aanmelden: stichtingsantpoort@gmail.com; tel. 023-5382640 o.v.v. naam, aantal personen, email-adres en/of telefoonnummer.