In memoriam Theo Smakman

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Begin oktober van dit jaar bereikte ons het droevige bericht van het overlijden van Theo Smakman. Kort daarvoor had hij zijn werkzaamheden voor de Stichting Santpoort overgedragen. Toen hoorden wij ook dat hij ernstig ziek was.

Theo heeft van 2004 tot 2014 als vice-voorzitter zitting in het bestuur gehad. In die periode heeft hij zich verdiept in bestemmingsplannen en bouwzaken, in groenbeleidsplannen en het bomenbeleid. Hij regelde daarnaast onder meer de bezorging van de Nieuwsbrieven en De Zandpoort.

Na zijn aftreden als bestuurslid, bleef hij als medewerker bij verschillende zaken betrokken. In de feestweek van dit jaar, augustus 2017, assisteerde hij nog bij de voorbereiding van de presentatie in de kraam, waarmee de stichting elk jaar op de jaarmarkt staat, iets wat hij vroeger helemaal voor zijn rekening nam. En hij regelde nog steeds de distributie van de nieuwsbrieven en De Zandpoort[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Als echte Santpoorter was hij zeer gehecht aan zijn dorp. Hij wist er veel van en zo verzeilde hij enkele jaren geleden in een cultuurhistorisch project op de Parnassiaschool in Santpoort-Noord om verhalen over het oude Santpoort te vertellen en hij genoot.

Zijn kennis van planten en dieren was groot en zijn tuin weerspiegelt dat: deze staat vol met wilde planten. Hij was dan ook enthousiast over het stinsenplantenproject van de stichting in 2012, waarbij duizenden stinsenbolletjes door de stichting zijn aangeplant in het Burg. Rijkenspark en op Spaarnberg in het kader van het Jaar van de Buitenplaatsen.

Als bestuurslid was het prettig samenwerken: hij trad zijn medemensen met respect tegemoet, met humor en met een nuchtere kijk op de wereld.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]