Kunstwerk onthuld bij oorlogsmonument Santpoort-Zuid

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Op 25 april is een kunstwerk onthuld naast het oorlogsmonument in Santpoort-Zuid, hoek Willem de Zwijgerlaan – Duinweg. Vorig jaar, op 4 mei, is dit monument door burgemeester Frank Dales opnieuw in gebruik genomen. Het monument, ontworpen door de architect H.W. van Kempen, verkeerde de laatste jaren in slechte staat. De Stichting Santpoort spoorde de gemeente aan het in zijn oude luister te herstellen en dat is gebeurd. De Brederode Daltonschool heeft het monument geadopteerd.

Het Comité Oorlogsmonument Santpoort-Zuid vond dat het aanzien van het stenen gebouwtje naast het monument er niet bij paste. Het comité heeft de Santpoortse kunstenaar Joop Vermeij daarom gevraagd een passend schilderij te maken dat in de ovalen opening kan worden geplaatst.

Op het paneel staat een fragment uit het gedicht Vrede van Leo Vroman (1915-2014). De achtergrond heeft een symbolische betekenis gekregen: boven zweeft een witte vogel, de vredesduif, in een blauwe lucht die langzaam overvloeit in avondkleuren. Daaronder, op de groene aarde, bloeien bloemen: de klaprozen die de slagvelden rood kleurden en de margrieten als bloemen van een nieuw leven en een nieuwe lente.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]